Trends Interview

Buitengewoon Belgisch behang

Je woning een nieuwe look geven? Denk eens aan behangpapier, helemaal terug van weggeweest.  Voor een blik op de laatste trends gingen we langs bij Tenue de Ville. Het high-end behangpapier met een artistieke signatuur van ontwerpster Alexia de Ville vertelt een verhaal in eigenzinnige patronen en verfijnde tinten. 

<CR:core_head_title />

Vanwaar de passie voor behang?

“Na mijn studie Beeldende Kunsten, ging ik aan de slag als styliste. Ik creëerde voornamelijk motieven voor kledij, later voor accessoires. En zo kwam ik bij behangpapier uit. Ik werd op een bepaald moment opgemerkt door een ondernemer die jonge creatievelingen een kans wou bieden. Zo lanceerde ik in 2014 mijn merk Tenue de Ville.”

 

Wat maakt Tenue de Ville zo uniek?

“Ik denk dat mijn werkwijze een grote rol speelt. We ontwerpen de patronen helemaal zelf, beginnend van foto’s, stoffen, gravures, enz. Het volledige ontwerpproces gebeurt in huis. Tenue de Ville is een uniek universum.”


Waarom kiezen voor behang?

“Mensen kijken anders naar behangpapier dan voorheen. Waar je vroeger elke wand van elke kamer beplakte, fungeert de muurbekleding nu eerder als een statement. Je kan een ruimte trouwens makkelijker personaliseren met behang dan met verf. Want je kan kiezen voor figuratieve of panoramische beelden. Zo lijkt het wel of je een muurschildering in huis hebt, zoals in mijn tweede collectie ‘Ode’. Hoe je het ook aanpakt, let er vooral op dat het goed aanvoelt. Hou rekening met de functie van de kamer, de meubels (nieuwe of bestaande)… Maar als je een goed gevoel hebt met een bepaald dessin, durf er dan volledig voor te gaan. Wat voor de ene persoon te fel is, werkt voor de ander net motiverend.”


"Vandaag fungeert behang eerder als statement.
Je kan er een ruimte makkelijker mee personaliseren dan met verf.”


Wat zijn de laatste trends in behang?

“In onze collectie ligt de nadruk meer op het grafische. Geometrische patronen, lijnen en strepen. Je zal veel pastel zien, soms in dégradé. Inmiddels zijn de junglevibes passé, al zal er wel wat verwijzing naar de natuur zijn. Denk dan eerder aan de Japanse wabisabi. Ook aquarell zal te vinden zijn, met schijnbaar vervaagde tekeningen.”

 

Hoe houden jullie de creatie ervan duurzaam?

“Op verschillende manieren. Ik vind het ecologische aspect enorm belangrijk. Al onze producten zijn gemaakt van non-woven, pvc-vrij en FSC-erkend papier. De inkt is op waterbasis. En natuurlijk gebeurt de productie in België. Verder probeer ik een stock te vermijden door op maat te werken. En als er rollen overblijven, gebruiken we ze om enveloppes of notaboekjes te maken.”

tenuedeville.com


Lees verder

Glamping at the lake
Trends

Glamping at the lake

Gezellig dineren midden in de natuur en overnachten in een tipi naast het meer? Het kan.

Nu lezen
Hannes Coudenys, vlogger en digital creative, aan het woord
Trends

Hannes Coudenys, vlogger en digital creative, aan het woord

“Ik ben een echte early adopter en hou ervan om uit te testen hoe nieuwe technologieën mijn leven kunnen verbeteren." HANNES COUDENYS Vlogger en digital creative | Het brein achter ‘Ugly Belgian Houses’ en creative agency Hurae

Nu lezen
Download gratis magazine 2021

Download ons nieuw magazine

Ontdek hier het nieuwe victor-magazine en laat je inspireren.

Download gratis magazine 2021

© 2021 Victor is een merk van de Camino group